1. ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
Tieto VOP sú súčasťou každej zmluvy, na základe ktorej sa Linde zaväzuje dodávať zákazníkovi technické, medicinálne či špeciálne plyny v akomkoľvek skupenstve v Distribučnom prostriedku alebo do Technického zariadenia (ďalej len „Plyn/y“) a/alebo mu prenajať Distribučný prostriedok a/alebo Technické zariadenie Linde.
Jednotlivé zmluvy vznikajú akceptovaním ponuky Linde zákazníkom, a to prostredníctvom zmlúv, objednávok zákazníka potvrdených zo strany Linde, a/alebo jednoduchým prevzatím Distribučného prostriedku Linde zákazníkom (ďalej len „Zmluva“). Strany sú povinné uvádzať svoje identifikačné a kontaktné údaje pri uzatvorení Zmluvy správne a pravdivo a bez zbytočného odkladu informovať druhú Stranu o zmene týchto údajov. Zmluva sa riadi slovenským právom.
Právne úkony smerujúce k zmene alebo ukončeniu Zmluvy vyžadujú písomnú formu, pokiaľ nie je dohodnuté inak. Popri mechanizme zmeny cien stanoveného v Zmluve je Linde oprávnené kedykoľvek navrhnúť zmenu cien Plynov, ďalších produktov či nájomného osobne, elektronickou správou, listom. Pokiaľ zákazník písomne odmietne zmenu cien do 30 dní, nové ceny sa u zákazníka neuplatnia, avšak Linde má v takomto prípade právo vypovedať Zmluvu (i) na dodávky plynov vo fľašiach a iných Distribučných prostriedkoch s jednomesačnou výpovednou lehotou, a (ii) na dodávky kvapalných plynov s trojmesačnou výpovednou lehotou.
Zákazník súhlasí s tým, že Linde môže plniť svoje zmluvné záväzky prostredníctvom tretích osôb, najmä „Partnerov Linde“, t.j. osôb ktoré Linde splnomocnila na predaj tovaru, služieb a Distribučných prostriedkov s Plynom a ich prevozu k/od zákazníkov a/alebo „Predajných miest Linde“, ktorými sú predajne prevádzkované zo strany Linde alebo partnerov Linde.
2. DODÁVKY PLYNOV V DISTRIBUČNÝCH PROSTRIEDKOCH
„Distribučným prostriedkom“ je prenosná tlaková nádoba na zásobovanie Plynom v podobe Fliaš, Paliet, Pevných zväzkov fliaš, Kontajnerov a Trajlerov. „Fľaša“ je kovová tlaková nádoba na prepravu Plynov do 90l vodného objemu. „Paleta“ je prepravné zariadenie, prispôsobené pre prepravu jednotlivých fliaš. „Pevný zväzok fliaš“ je niekoľko vzájomne prepojených fliaš na spoločnom PREPRAVNOM základe. „Kontajner“ je mobilná nádoba na prepravu Plynov s objemom väčším ako 90l vodného objemu. „Trajler“ je cestné vozidlo prepravujúce pevné zväzky fliaš, ktoré sú navzájom prepojené.
Objednávka zákazníka musí obsahovať aspoň druh Plynu, jeho množstvo a požadovaný termín a miesto dodania a musí byť doručená v dostatočnom predstihu pred požadovaným termínom dodania. Ak miesto dodania nebolo v Zmluve dohodnuté potom platí, že miestom dodania Plynov je predajné miesto Linde. Ak nebol dohodnutý termín dodania, dodá Linde Plyny vo Fľašiach, Paletách, Pevných zväzkoch fliaš či Kontajneroch do dvoch pracovných dní, Plyny v Trajleri do troch pracovných dní, špeciálne a kalibračné plyny v Distribučných prostriedkoch v primeranej lehote s prihliadnutím na veľkosť objednávky a náročnosť jej vykonania, spravidla do 60 dní. Ak zákazník neprevezme Distribučný prostriedok s Plynom v dohodnutom termíne, splní Linde svoju povinnosť tým, že zákazníkovi umožní prevziať si Distribučný prostriedok s Plynom na predajnom mieste Linde. Ak si zákazník či ním určený dopravca vyzdvihuje Distribučný prostriedok na predajnom mieste Linde, potom zákazník zodpovedá za bezpečnú nakládku, prevoz a vykládku Distribučného prostriedku a je povinný dodržiavať predpisy týkajúce sa prepravy Plynu, obzvlášť pravidlá bezpečnosti práce a prevádzkové predpisy vrátane STN078304. Pri prevzatí Distribučného prostriedku (či iného produktu Linde) je zástupca zákazníka povinný preukázať svoje splnomocnenie najmä zákazníckou kartou Linde. Pri Plyne, ktorý podlieha spotrebnej dani (napr. LPG) je zákazník povinný oznámiť Linde účel jeho použitia.
3. DODÁVKY PLYNOV DO TECHNICKÝCH ZARIADENÍ
Zákazníci, ktorí odoberajú Plyny od Linde vo väčších objemoch, si môžu od Linde prenajať „Technické zariadenie, za účelom skladovania či distribúcie Plynov u zákazníka. Technické zariadenie, ktoré Linde na základe samostatnej Zmluvy prenajalo zákazníkovi, sa nestáva sa súčasťou nehnuteľnosti, na ktorej je postavené, aj keď je s ňou pevne spojené.
„Zásobovacím zariadením“ sa rozumie typ Technického zariadenia, pozostávajúceho spravidla zo zásobníka, odparovača, zmiešavacej stanice, plniacich potrubí a armatúr, do ktorého Linde dodáva najmä kvapalné Plyny. Pokiaľ si zákazník objedná od Linde službu diaľkového sledovania, Linde dodáva Plyn do Zásobovacieho zariadenia priebežne tak, aby mal zákazník v Zásobovacom zariadení dostatočnú zásobu Plynu, s prihliadnutím na jeho obvyklú spotrebu. Aj v prípade služby diaľkového sledovania je zákazník povinný vykonávať kontrolu stavu manometra, ukazujúceho stav náplne Zásobovacieho zariadenia, zapisovať stav manometra do prevádzkového denníka a oznámiť Linde náhly pokles náplne alebo jej pokles pod 15% kapacity Zásobovacieho zariadenia. V ostatných prípadoch, dodáva Linde Plyn do Zásobovacieho zariadenia na základe dielčích objednávok zákazníka, obsahujúcich minimálne druh Plynu, jeho množstvo, požadovaný termín a miesto dodania. Objednávky dodania Plynov do Zásobovacieho zariadenia je potrebné doručiť na Predajné miesto Linde najmenej tri pracovné dni pred požadovaným dňom dodania. V prípade LPG zabezpečí Linde dodanie do 15 dní od potvrdenia objednávky.
Dodané množstvo Plynu sa určí podľa kalibrovaného prietokomeru, umiestneného na cestnej cisterne, pokiaľ nie je v Zmluve dohodnuté inak. Zákazník zabezpečí bezplatný vhodný a bezpečný prístup Linde k Zásobovaciemu zariadeniu 24 hod. denne a umožní Linde užívať príjazdovú cestu k Zásobovaciemu zariadeniu pre vozidlá do 48t. Zákazník sa zaväzuje umožniť Linde riadne a včasné plnenie Zásobovacieho zariadenia Plynom, najmä udržiavať Zásobovacie zariadenie v riadnom a prevádzkyschopnom stave, bez vnútorných nečistôt, a bezodkladne hlásiť Linde skutočnosti, ktoré môžu mať vplyv na plnenie zmluvných záväzkov Linde. Ak Linde nemôže vykonať dodávku Plynu do Zásobovacieho zariadenia kvôli nesúčinnosti zákazníka, môže vyúčtovať zákazníkovi neúspešnú jazdu a náklady na uskladnenie Plynu až do okamihu jeho dodania. Zákazník je povinný v prípade plánovaného prerušenia odberov Plynu zo Zásobovacieho zariadenia z dôvodu krátkodobej odstávky zariadenia zákazníka používajúceho Plyn alebo v prípade plánovaného zvýšenia spotreby o viac ako 30% oproti predchádzajúcej priemernej dennej spotrebe, takúto skutočnosť Linde oznámiť písomne, najneskôr 24 hodín vopred s uvedením dôvodu a doby trvania takýchto prípadov.
4. PRENÁJOM DISTRIBUČNÝCH PROSTRIEDKOV
Nájomný vzťah medzi Linde a zákazníkom vzniká podpisom Zmluvy, dodacieho či prepravného listu k Distribučnému prostriedku zákazníkom či jeho zástupcom.
Za užívanie Distribučných prostriedkov Linde je zákazník povinný platiť denné nájomné, ktoré bude účtované zo strany Linde pri prevzatí Distribučného prostriedku a/alebo najmenej raz mesačne. Pri dlhodobom nájme Distribučného prostriedku je nájomné za celú dobu nájmu vyúčtované ihneď po uzavretí Zmluvy. Pri Distribučných prostriedkoch Linde, ktoré má zákazník v držaní dlhšie ako tri mesiace bez „obrátky“ (tzn. výmeny prázdnych za plné), je Linde oprávnená účtovať zákazníkovi dodatkové nájomné. Výška denného nájomného a dodatkového nájomného sa riadi cenníkom Linde, ktorý je zverejnený na predajných miestach Linde. Linde je oprávnená sadzby nájomného upravovať aj v priebehu nájomného vzťahu, a to doručením oznámenia o zvýšení nájomného zákazníkovi, a to aspoň 15 dní vopred pred jeho účinnosťou. Linde je oprávnená požadovať od zákazníka bezúročnú kauciu až do výšky obstarávacej ceny daného Distribučného prostriedku. Linde vráti kauciu zákazníkovi po odovzdaní Distribučného prostriedku a kaučného lístka predajnému miestu Linde, pričom je oprávnená započítať si proti kaucii svoje pohľadávky voči zákazníkovi, najmä náklady na odstraňovanie škôd na Distribučnom prostriedku vrátane vnútorného znečistenia.
Distribučné prostriedky zákazník vracia na svoje náklady na predajnom mieste Linde v jeho predajnej dobe; pri vrátení nevzniká zákazníkovi nárok na náhradu za Plyny obsiahnuté vo vrátenom Distribučnom prostriedku ani na vrátenie nevyčerpaného nájomného. Zádržné právo na prenajaté Distribučné prostriedky sa po dobu trvania Zmluvy vylučuje. Zákazník zodpovedá Linde za odcudzenie, scudzenie, stratu, znečistenie, poškodenie, zničenie alebo včasné nevrátenie Distribučného prostriedku, jeho príslušenstva či čiarového kódu a iných označení na ňom umiestnených. Prenechanie Distribučných prostriedkov tretej osobe nie je dovolené. Distribučné prostriedky Linde sa môžu používať len na Plyn dodaný Linde. Zákazník sa zaväzuje poučiť svojich pracovníkov o správnej manipulácii s Distribučnými prostriedkami. Správnosť výpisu z konta prenajatých Distribučných prostriedkov, ktorý je súčasťou vyúčtovania nájomného, musí byť zákazníkom bez omeškania preskúmaná. Námietky sú možné do 30 dní od obdržania vyúčtovania nájomného, inak sa má za to, že vyúčtovanie vrátane výpisu z konta zákazník uznal za správne a v ňom uvedený počet Distribučných prostriedkov je podkladom pre vyúčtovanie nájomného v nasledujúcom zúčtovacom období.
5. DISTRIBUČNÉ PROSTRIEDKY ZÁKAZNÍKOV
V prípade vzájomnej dohody bude Linde plniť Plynom aj Distribučné prostriedky zákazníkov, ktoré sú svojím označením odlíšiteľné od Distribučných prostriedkov Linde. Zákazník súhlasí s tým, že súčasťou plnenia Linde bude vždy aj preskúšanie Distribučného prostriedku podľa platných predpisov pred jeho naplnením, a zaväzuje sa uhradiť Linde cenu takéhoto preskúšania.
6. CENA A PLATOBNÉ PODMIENKY
Ak nie je cena Plynov či ostatných náplní uvedená v Zmluve, riadi sa aktuálnym cenníkom Linde, ktorý je k dispozícii na predajných miestach Linde. Pokiaľ zákazník po dobu 12 po sebe nasledujúcich mesiacov neodoberie od Linde Plyn, k jeho odberu sa zaviazal Zmluvou, ruší sa platnosť dohody o výške kúpnej ceny tohto Plynu, obsiahnutá v Zmluve a cena Plynu sa riadi aktuálnym cenníkom Linde, zverejneným na Predajných miestach Linde. Pokiaľ bude zavedená nová daň alebo poplatok, či iná obdobná povinnosť (napr. daň na skleníkové plyny a iné) alebo dôjde k priamej alebo nepriamej zmene existujúcej dani alebo poplatku (ako napríklad mýto, recyklačný poplatok, alebo iné enviromentálne a infraštrukturálne poplatky a iné), v dôsledku ktorých dôjde k zvýšeniu cien Plynov alebo nákladov Linde na výrobu a distribúciu Plynov, je Linde oprávnená premietnuť toto zvýšenie do cien dodávaných Plynov ako i ďalších plnení.
Pri nedostatku Plynu spôsobeného najmä poruchami či odstávkami výrobných zdrojov, je Linde oprávnená aplikovať mesačný alebo týždenný limit dodávok Plynu, odvodený z dohodnutého množstva dodávok Plynu s tým, že ak zákazník odoberie Plyn nad určený limit, je Linde oprávnená mu vyúčtovať poplatok pre túto situáciu, ktorý určí Linde. Spoločne s cenou dodaného Plynu je Linde oprávnená zákazníkovi účtovať poplatky vo výške podľa platného cenníka Linde, zverejneného na predajných miestach Linde, najmä poplatok ADR, cestný a palivový poplatok za každý Distribučný prostriedok a dodávku kvapalných Plynov do Technického zariadenia, sezónny poplatok, poplatok za príslušný atest, recyklačný poplatok a/alebo poplatok za vystavenie upomienky.
Ak je tak ustanovené v Zmluve alebo v právnych predpisoch, bude Linde vystavovať zákazníkovi po dodaní produktu (Plyn, tovar, služba) vyúčtovanie s náležitosťami daňového dokladu, ktoré obsahuje cenu produktov, poplatky a iné sumy, na ktoré má Linde nárok (napr. nájomné za Distribučné prostriedky či zmluvné pokuty). Splatnosť daňových dokladov je štrnásť dní od dátumu vystavenia, ak nie je na daňovom doklade uvedená dlhšia lehota splatnosti. Má sa za to, že daňový doklad je doručený do dvoch dní od odoslania. Prípadné námietky voči cene vyúčtovanej zo strany Linde je zákazník oprávnený vzniesť iba do 30 dní od doručenia vyúčtovania. Linde má právo vystavovať faktúry, výzvy k úhrade dlžných platieb, ako aj ďalšie oznámenia či doklady (dodací list) v elektronickej podobe a zasielať ich e-mailom. V prípade omeškania zákazníka so zaplatením splatnej faktúry vyúčtovanej mu zo strany Linde, je Linde oprávnená požadovať úrok z omeškania vo výške 0,03% z dlžnej sumy za každý deň omeškania a ďalej náhradu spôsobenej škody. Od zákazníkov, ktorí Linde spoľahlivo nepreukážu svoju platobnú schopnosť alebo platobnú morálku, môže Linde požadovať zálohovú platbu s tým, že túto zálohovú platbu je Linde oprávnená vyúčtovať voči svojim pohľadávkam, ktoré má voči zákazníkom.
Až do úplného uhradenia platieb za Plyn či iný produkt dodaný zo strany Linde zákazníkovi, zostáva dodaný produkt vo vlastníctve Linde.
Písomnosť zaslaná na adresu zákazníka, uvedenú v Zmluve alebo známu z aktuálneho výpisu z OR alebo ŽR sa považuje za doručenú i v prípade jej uloženia na pošte, pri odmietnutí jej prevzatia alebo vrátením písomnosti ako nedoručiteľnej. Za deň doručenia sa považuje druhý deň odo dňa jej odoslania.
7. ZODPOVEDNOSŤ ZA VADY A ŠKODY
Linde vyhlasuje, že Plyn spĺňa špecifikácie príslušného dátového listu príp. atestu, avšak neposkytuje žiadne záruky vhodnosti Plynu pre určitý účel. Pokiaľ Linde prenechá (predá) zákazníkovi používaný Distribučný prostriedok alebo Technické zariadenie, v takom prípade Linde nezodpovedá za jeho vady a/alebo škody ním spôsobené.
Ak je v Zmluve na dodávky Plynu v Distribučných prostriedkoch dohodnuté množstvo Plynu určené v „m3“, potom sa vzťahuje na stav Plynu pri 15°C a tlaku 0,1 MPa.
Ak Plyn dodaný zákazníkovi je chybný alebo nezodpovedá množstvo dodaného Plynu, má zákazník právo uplatniť reklamáciu bezodkladne po zistení vady, ktorá sa riadi reklamačným poriadkom Linde, ktorý je k dispozícii na webových stránkach Linde. Na reklamáciu kvality Plynov nesmie byť spotrebovaných viac ako 50% náplne, a to z dôvodu možnosti vykonania kontrolných analýz. Distribučné prostriedky s chybným Plynom nesmú byť použité a po nápadnom označení musia byť vrátené na predajné miesto Linde.
V prípade oneskorených dodávok alebo výpadku dodávok Plynu môže zákazník, pokiaľ Linde nesplní dodávku v dodatočnej, primeranej lehote po výzve zákazníka, odstúpiť od Zmluvy.
Pri odcudzení, scudzení, poškodení, strate alebo nevrátení Distribučného prostriedku je zákazník povinný uhradiť Linde zmluvnú pokutu za každú Fľašu 150€, za každú Paletu 190€, za každý Pevný zväzok 3.000€ a za každú nádobu alebo Trajler 3.700€, a popri tom je Linde oprávnená požadovať od zákazníka náhradu za spôsobenú škodu.
Ak je zákazník v omeškaní s úhradou akejkoľvek faktúry vyúčtovanej mu zo strany Linde, je Linde oprávnená zastaviť dodávky Plynu, ďalší nájom Distribučných prostriedkov či predaj iných produktov (tovaru, služieb) zákazníkovi, a to až do úplného zaplatenia dlžnej čiastky, a/alebo odstúpiť od zmluvy a požadovať okamžité vrátenie Distribučných prostriedkov.
Ak v súvislosti s plnením Zmluvy vznikne jednej zmluvnej strane povinnosť nahradiť škodu druhej zmluvnej strane, ktorá nebude spôsobená úmyselne, z hrubej nedbanlivosti či na prirodzených právach človeka, potom si zmluvné strany navzájom zodpovedajú za škodu iba v podobe priamej škody s tým, že nepriame, následné škody či ušlý zisk sú vylúčené. Celková ujma vzniknutá zo všetkých čiastkových škodových udalostí v priebehu trvania Zmluvy je obmedzená na 750.000€ a celková ujma, ktorá vznikne z jednej škodovej udalosti je obmedzená na výšku 375.000€.
Všetky prípady vyššej moci, ako i prevádzkové, dopravné a energetické poruchy, výluky a štrajky, či poruchy a výluky výrobných zdrojov, oslobodzujú zmluvnú stranu, ktorej bránia v plnení jej zmluvných povinností, od zodpovednosti za splnenie zmluvnej povinnosti (vrátane omeškania) po dobu a v rozsahu účinnosti týchto udalostí. To platí aj vtedy, keď uvedené udalosti nastanú u subdodávateľov zmluvných strán, Udalosť vyššej moci nemá vplyv na povinnosť uhrádzať nájomné za prenajaté Technické zariadenia, Distribučné prostriedky či cenu za Plyn.
8. SPRACOVANIE OSOBNÝCH ÚDAJOV
Každá zo zmluvných strán sa zaväzuje informovať všetkých svojich zástupcov a iné fyzické osoby, ktorých osobné údaje sprístupňuje druhej zmluvnej strane (ďalej len „Dotknuté osoby“), o spracovaní ich osobných údajov zo strany druhej zmluvnej strany, a to v rozsahu vyžadovanom čl. 13 a 14. všeobecného nariadenia o ochrane osobných údajov EU/2016/679 („GDPR“). Informácie o tom, ako Linde spracováva osobné údaje svojich zákazníkov, resp. zástupcov zákazníkov, sú uvedené na webových stránkach, na http://www.linde-gas.sk/sk/footer/dataprotection.html.
9. ZMENY PODMIENOK
Tieto VOP sú účinné od 15.12.2022 a sú k dispozícii na Predajných miestach Linde a na webových stránkach http://www.linde-gas.sk/sk/footer/legalnotice.html. Linde je oprávnená zmeniť či doplniť tieto VOP, je však povinná oboznámiť zákazníka s novým znením VOP aspoň 15 dní vopred, napríklad vyvesením na webových stránkach Linde či zaslaním nového znenia VOP e-mailom, na dodacom liste či na faktúre. Ak zákazník nové znenie VOP do 30 dní písomne odmietne, nové znenie sa u neho neuplatní.